Monday, April 30, 2007

tricks of the trade...

OK, det är ingen större hemlighet att jag slösat bort en stor del av mitt liv på att göra ljud åt liveband. Många frågor får man, den vanligaste är garanterat "vet du vad alla rattarna är till för" (ja, det vet jag, men det är inget roligt att säga så man säger något annat).
En annan grej är att sångare _alltid_ vill ha mer monitor. Spelar ingen roll vad man gör. Världens äldsta trick är då att bara föra handen över mixerbordet och skela försiktigt. Alla kommer att höra skillnad. Samma trick fungerar också utmärkt när gitaristens flickvän närmar sig efter andra refrängen när det är dags för solo. Vill du av nån anledning fjäska på allvar så ta och öka mängden reverb under solot. Det låter ofta jättesnyggt, även om det är lite klyschigt.

Och vad blir bättre än att börja veckan med att läsa om andras favvefusk på jobbet? - Här en underbar lista, allt från födelsedagsclownen till advokatens. Mkt bra.

PS
Sen är jag rysligt stolt över min syrras tjusiga spel med Ladomir i lördags. (Dom fick faktiskt fyra fyrar i första internetpressläggningen... såg just att GP ändrat).
edit:
här är Ladomirs hemsida där finns musik till nerladdning också.

Andra bloggar om: , , ,

2 comments:

Ondskan said...

Bra lista! Grattis till systern!

jacobsteel said...

Ja! Hon var så grym! Ska fråga henne om jag får lägga upp en bild från konserten oxå. :)

Här kan man lyssna på deras gamla singlar.