Saturday, December 01, 2007

apropå DNs utmärkta "temperatur-serie"

Hatten av för Dagens Nyheters klimatspecial. Pricken över i blev veckans serie om vad som händer om temperaturen ökar sex grader.

Spekulativt? Jajamen, men det är faktiskt framtiden vi talar om. Spännande som en deckare, varje dag en artikel till, med slutklämmen idag, 1/12, en lönelördag. Timingen kunde inte vara bättre.

Om det nån gång är befogat att höja rösten i ämnet är det när julhandeln och vinterflyget står för dörren. Inte en chans att alla världens 6.6 miljarder människor kan slösa som ens genomsnittsvensken gör så här års. Karin Bojs är faktiskt riktigt modig.

Jag har jobbat med teknik i hela mitt liv, jag gillar prylar minst lika mycket som dom flesta. (Jag har lagt 4 år på att renovera en veteranbil, jag älskar gamla muskelvidunder). Men ändå, efter att ha läst mer och mer om miljö och verkligen synat argumenten i sömmarna: Förbjud privatbilism nu.

Andra bloggar om: , , , ,

EDIT - Hoppsan. Bilden här blev bildinsändare i DN 6/12 2007. Blockhål och allt.

2 comments:

Johan Jansson said...

[...]Hos Jacob Stålhammar hittar jag ett underbart exempel på att artiklarna påverkar.[...] www.stimulans.se

jacobsteel said...

soft. tack. :)