Monday, March 02, 2009

Veckans teckning - "Jag kommer aldrig..."

Ett sätt att se vad man egentligen tycker om grejer är att säga "Jag kommer aldrig...".
Typ: "Jag kommer aldrig att bo i New York."

Sen känner man efter hur det känns.

Det känns olika mellan grejer man vill ha och grejer man inte vill förvägras.

Känns lite jobbigt om jag aldrig kommer att bo i New York. Samtidigt kan jag inte alls säga att jag idag vill flytta dit.

Meningen "Jag kommer aldrig att bli arkitekt" känns inte skrämmande längre heller. Jag ville en gång, kom in och läste nästan ett år på Chalmers, har platsen kvar.
Men alltså, det verkar så jobbigt att sluta fred med massa snåljåpar till byggföretag hela dagarna att jag förmodligen passar.

Och någon dag senare sitter jag på morgonpendlingen (Mölndalsvägen, ett av rikets absolut gråtristaste köplada/bilförsäljar-hangar-stråk) och inser att t o m det anonymiserat fyrkantifierade Göteborg känns mindre ensamt när man ser att även städerna stad plågas av idioter till "arkitekter".

Kolla bara vad dom gjorde med det här huset.

Då provar vi: "Jag kommer aldrig att tycka det är OK att förfula något för att tjäna pengar." Hepp. Det stämmer.
Inget som står mellan mig och New York, däremot kommer jag nog aldrig att jobba som arkitekt.

EDIT - Jag hoppar in och kör ståupp på Dockan i Malmö (nu på Elefanten) onsdag 4/3. 20:00, fritt inträde! Kom kom!

Andra bloggar om: , ,

1 comment:

Åsa Mitt i Världen said...

Vilket bra tips! Nu ska jag genast sätta mig och skriva ner en massa "Jag kommer aldrig…"

:-)