Saturday, August 19, 2006

bibblan härskar!


Nu har jag haft sånt flyt på bibblan. Senaste fyndet: ett halvdussin Alan Moore-serier, några hittills (för mig) okända Edward Gorey böcker, en hel trave bra Rocksteadyplattor, den där Arthur Russel plattan jag velat höra hela sommaren, Henri Cartier-Bresson boken jag velat köpa men vart för snål/fattig för, listan fortsätter. Och alltsammans från Götets stadsbibliotek (som om inte nån färgblind fåne möblerat om skulle sett nästan precis ut som Men-in-Black scenografin).

Bibliotek i alla dess former är helt grymma, fildelningsdebatten bör kasta ett öga på att om inte munkar suttit i sina munk-bibliotek och kopierat hela dagarna skulle det knappt funnits några böcker. Knappt nån kunskap heller. Inget gnäll om att förlänga upphovsrätten till femtio år efter kreatörens död där inte...

Så heja biblioteken!

4 comments:

Jessica said...

Yup, bibblan rules!!! Mitt har förutom de vanliga böckerna en massa eböcker och de har lagt ut rariteter på nätet också som man kan bläddra i utan att behöva vara bibliotekstjuv. Riktigt kul att botanisera bland :).
Om femtio år kommer upphovsrätt och förbud mot fildelning att förefalla störtfånigt!

Hanna said...

Klickade genast på dig och fick bekräftat vad jag trodde: nej, inte Stockholm. Kan rapportera att hufvudstadens bibliotek SUGER. Det är så man börjar gråta.

jacobsteel said...

Jo, Asplunds kåk är skit-snygg med sin charmiga stilblandning av egyptiskt och gud vet vad. Men alltså, vad litet det är... Pytte pytte!

Men ändå! Bibblan som grej är störtskön!

rosa fluff said...

De som jobbar på stockholms stadsbibliotek är onda och dessutom spökar det nere i arkiven.ööööö
(Det där sista var inte jag.)

Men annars är bibblor lyx!