Sunday, August 20, 2006

wikipedia på ipoden













Yes! Efter en del småpill fick jag ordning på hela Wikipedia på iPoden. Den tar upp lite mer än 1 GB, så det finns plats kvar för musik utan problem. Leka med egen iPod gör man på egen risk - ingen support bjudes tyvärr här - fast vill nån prova så:

1. Börja med att installera Linux.
2. Gör sen som det står här. Har ni pc-iPod räcker instruktionerna där, jag hade mac-iPod och fick göra följande:
2.1 Öppna iPoden som hårddisk från skrivbordet (dvs inte genom iTunes).
2.2 Släng allt utom mapparna "Calendars" och "Contacts".
2.3 Dra och släpp (kopiera) allt (16 objekt) i epodia-base-system-0.9 rakt ner i iPod. OBS - osynliga (17:e) objektet "iPod_Control" går inte att ersätta men det gör inget. Kopiera allt annat bara.
2.4 Öppna nykopierade mappen "mnt". Skapa där en undermapp som heter "data".
2.5 I ipod/mnt/data/ lägg innehållet i language pack dvs, en mapp som heter "encyclopodia" (som innehåller "system" + "library").
2.6 I ipod/mnt/data/encyclopodia/library lägg valfri e-book.
2.7 Koppla ur, boota om (håll ner menu och play/pause), tryck på bakspolning för att ladda Linux = kör Wiki (utan bilder, men med hyperlänkar).

3. OBS - Om du får "not found"-fel vid sökningar, se upp med att sökfältet lägger till ett blanksteg i början ibland. Börja din sökning med baksteg så ska det funka.

Lycka till och tack till Wikipedia, Linux på iPod och Robert Bamler.

4 comments:

Hanna said...

Jag kommer aldrig att göra det här. Men är helt fascinerad av att det går. Och att man kan räkna ut att det nog borde gå, och sen försöka göra det, och lyckas.

jacobsteel said...

Åh, dom ska ha massa cred för att dom styrde upp det.
Det är helt underbart. Jag låg igår i sängen och hade hela Wikipedia på kudden, det var nästan som barndomens "lilla Focus". :D

Tyskfan said...

Fan... lilla Focus... those were the days...
Jag blev mest förvånad över att Dadaismen startade i Schweiz! (Dags att plocka fram lilla Focus och kolla efter, helt enkelt. Bonusen är ju att just konstdelen i boken är den med glättade sidor OCH färg...)

jacobsteel said...

Min favve i lilla Focus var en liten liten teckning av en tvättbjörn. Jag ritade av den för en teckningstävling i trean och vann. Förmodligen är det fusk, men snälla, skvallra inte...