Saturday, November 18, 2006

Universalmoral


Läser att Universal Music Group ska stämma YouTube och MySpace för att användare spelar deras låtar. Universals Överboss kallade något tidigare alla iPod-ägare för tjuvar.






Samma skivbolag erbjöd mig 2002 USD 500 via advokat Howard E King (på King, Holmes, Paterno and Berliner LLP) för att fullständigt dra tillbaka mitt krav att dom skulle betala min lön på USD 4100.

I 6 år låter dom bli att betala ut lön - sen kommer ett skambud. Good night and good luck.


Andra bloggar om: ,

9 comments:

jacobsteel said...

"Trauma Records" var vid den tiden en underetikett till Interscope och via dom under Universal Music Group.

Trauma hade vid denna tid No Doubt på bolaget och kunde vada i pengar.

Naturligtvis accepterade jag inte erbjudandet.

Hanna said...

Vilka fulingar!

jacobsteel said...

Verkligen.

I o för sig är det gamla nyheter. Jag postar det lite för att typ tipsa andra frilansare att inte vara så blyga som jag var då. Alla antydde att man "inte skulle gnälla om man ville ha mer jobb". Men om dom aldrig betalar. Vad spelar det då för roll?

Dessutom vill man ju gärna posta nån motvikt när skivbolagen slår sig så för bröstet om egendom och lag... haha...

CV said...

Kan du inte berätta mer om Universals vägran att betala din lön? Jag blir nyfiken.
RS
kulturbloggen.com

jacobsteel said...

Jag var live-ljudtekniker för ett band som hette Souls. Trauma signade Souls, startade ett aktiebolag för turnén i Nevada (pga bolagslagarna där).

När turnén gick över budget ansökte Rob Kahane på Trauma om konkursskydd (chapter 11) och stoppade alla betalningar. Trauma hade vid den tiden pengar (mycket pengar) men valde att tricksa sig ur det.

Jag var dumsnäll och skrek inte tillräckligt högt. Och blev råblåst. Jag var inte den enda som blev blåst på detta vis och metoden är vad jag förstår inget undantag.

jacobsteel said...

Felet består (bortsett från Kahanes oförmåga att göra affärer) också i att man tillät Chapter 11. Hade man istället gått på Chapter 7 så hade Trauma varit tvungna att sälja sina tillgångar (Bush och No Doubt katalogerna) för att betala sina skulder.

Nu gavs respit för omstrukturering, på min och andras bekostnad. På så vis blev Universal inte av med tillgångarna.

Tyskfan said...

Wait a minute... Där kom ju teckningen med girig gubbe bärandes på en pengasäck över axeln.
Hur kunde jag missa det? Inte politisk satir direkt, men dock pengasäckar... tummen upp!

jacobsteel said...

pengasäck rules ok!

jacobsteel said...

Nyheter:

Ett par personer har kontaktat mig med frågor om dessa affärer och om man vågar investera:

Efter att ha försökt få en så enkel sak som sin lön av Rob Kahane i sex år är svaret:



Jag skulle ABSOLUT INTE investera något hos denne herre (eller i företag som han driver).