Monday, January 10, 2011

Veckans - rita på ipad, recension av program och pennor

Har inte provat alla rit-appar, men av Adobe Ideas, Sketchbook och Brushes hade alla fördelar. Den _stora_ fördelen är att man kan skissa i täckande färg och i lager (även om mitt exempel naturligtvis blev svartvitt).

Brushes kändes helt klart lättast och mest intuitiv att skissa snabbt med.
Plus i kanten att man kan "spela upp" hur man ritade, minus för lite färre penslar och lite enklare överlag. Bäst ändå, för den blev snabbast.

Sketchbook Pro har en kul symmetri-ritar funktion, många penslar etc, men det blir för mycket tryckningar för att jag ska kunna rita snabbt.
Många bra idéer med fler-finger navigering, så för dom med behov av fler penslar (och med mer tålamod) kanske det är något.

Adobe Ideas har jag bara provat gratisversionen, det funkar om man vill kolla om det ö h taget går att rita. Pro-versionen har jag dock inte provat. Jag nöjde mig med Brushes.


Man kan rita med fingrarna utan värre problem än att man skymmer det man ritar. Pogo pen funkade bättre. Lite mjuk topp, men man vänjer sig och den är OK.
Köp INTE den Hama penna som säljs lite varstans i Sverige, fullständigt oanvändbar, man måste trycka för hårt.


Andra bloggar om: , , , , , , ,

No comments: